Túlgondolás ellen: így regulázd meg elméd míg nem késő!

By | 2017-09-11

A túlgondolás napjaink egyik legnagyobb problémája, mely számos pszichoszomatikus tünet, így az alvásproblémák, szorongások, pánikbetegség, stresszel járó pszichoszomatikus betegségek leggyakoribb kiváltó oka.

Ha érintett vagy és még nem jelentkeztek a fentebb említett fizikai panaszok, mindenképp érdemes fontolóra venned, hogy tégy valami amivel úrrá lehetsz a napjaidat átszövő agyalás ellen megelőzve azokat a tüneteket, melyek jelentősen rombolhatják a fizikai és mentális egészséged.

Az elme kordában tartására szerencsére számos eszköz áll rendelkezésre, gyakran nem is kell túl bonyolult dolgokra gondolni. Egyik ilyen lehet inspiráló, lelki egészséggel is foglalkozó írások olvasgatása pl. a www.jikidenreiki.hu honlap, de számos lelki egészséggel rendelkező magazinból meríthetsz ötletet a lelki egészséged fenntartására. Azonban mindenképp szükséges a felelősség felvállalása, hogy átállítsd a gondolkodásod.

A belső monológok igen sokfélék lehetnek: ez lehet a múlt eseményein, történésein való rágódás vagy épp a jövőn való aggódás. Talán az is előfordulhat, hogy nem önmagad hanem mások miatt rágódsz, szorongsz. Egyik sem egészséges állapot. Onnan tudod, hogy ez már egy destruktív folyamat, ha képtelen vagy kontrollálni a folyamatot, sőt negatív hatással van a mindennapjaidra, felülír racionális érveket is. Így pl. akkor is intenzíven dolgozik az elméd, amikor pihenned kéne lefekvéskor.

A túlgondolásból fakadó negatív mintákat az alábbi módon tudod megváltoztatni

  1. Vedd észre, ha ráültél az elméd ringlispiljére! Az egyik legfontosabb lépcső a tudatosságod fejlesztése a szükségtelen és negatív gondolatok és érzések elcsípése és megállítása. Ha képes vagy rajtakapni magad, akkor jelentősen lerövidítheted ezt az agyalós folyamatot. Közel sem mindegy, hogy egy témán napig rágódsz vagy elcsíped néhány percen belül.
  2. Azonban nem elég fülön csípni a csíntalan elmét, azt meg is kell állítani és próbáld azt kicsit felülről nézni. Mennyire szélsőséges az, amitől rettegsz, mennyi az esélye hogy bekövetkezik? Megtettél-e minden, hogy pozitívan alakuljon a sorsod, tudsz-e még azért tenni? A gyakori tény, hogy egy elképzelt negatív illúziót kerget az illető.
  3. Ha valami miatt szorongsz, akkor a félelmek helyett koncentrálj annak megoldására. Ha nem tudod mit kell tenni kérj segítséget és a megoldás lépéseire koncentrálj, ahelyett, hogy a lehetséges következmények miatt rágnád a körmöd.
  4. A túlgondolás rengeteg hasznos időt emészthet fel, amikor nem végzel hasznos tevékenységet, ellenben belemerülsz egy olyan folyamatba, aminek nincs produktuma, viszont egyértelműen kényelmetlenül, feszengve érzed önmagad. Néha valóban szükséges lehet átgondolni egy komplex élethelyzetet, akár leírva az érveket, ellenérveket. De ha az életed a folyamatos rágódásról szól, garantáltan nem lehetsz boldog ember.
  5. A túlgondolkodásból való kilépés másik kulcs eleme a jelen tudatossága. Vedd észre, hogy a múlt már elmúlt, amit nem tudsz megváltoztatni, a jövő pedig nincs itt, amiért még felesleges aggodalmaskodnod. Ellenben a jelen az a helyzet, amivel a legtudatosabban tehetsz azért, hogy a jövőd olyan irányban formálódjon, ahogyan azt Te szeretnéd.
  6. Néha az sem árt, ha túlságosan szorongsz valami miatt, hogy egyszerűen válts témát. Gondolj másra, kezd bele más tevékenységbe és kis idővel képes leszel másképp szemlélni ugyanazt az élethelyzetet. Más tevékenység belső pozitív erőt, lelki nyugalmat adhatnak, amivel viszont tudsz a megoldásra koncentrálni! Sok sikert!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük